29. joulukuuta 2018

Vuosi 2018 lukuina; 11x valionarvo, 1x voittajatitteli, 1x koulutustunnus ja 1x MH-luonnekuvaus

Huh, meidän vuosi 2018 on ollut aika uskomaton. Tuskin tulee toista vuotta, minkä aikana kerätään peräti 12 (14) etuliitettä Saden ja Dieselin nimien eteen. Perkaan meidän vuotta hieman tähän alle, lukekoon ken jaksaa.


Näyttelyt
Näyttelyitä kierrettiin ennätyspaljon, ja suurin osa näyttelyistä suuntautui ulkomaille. Tammikuussa käytiin Liettuassa, maaliskuussa Latviassa ja huhtikuussa Virossa. Liettuasta kotiintuomisina oli Sadelle 2x cacib ja 2x sert, Dieselille 2x j-sert ja sitä myöten Liettuan juniorimuotovalio –titteli. Latviasta saatiin Sadelle 1x cacib ja 2x sert, Dieselille 2x j-sert ja Latvian juniorimuotovalio –titteli. Viron reissu olikin ihan omaa luokkaansa, mutta siitä löytyy erillinen postaus (täältä). Kotiintuomisina Virosta oli Sadelle sert, minkä myötä Sade valioitui Viroon ja sai oikeuden hakea valionarvoa myö Suomeen, Liettuaan ja Latviaan sekä Baltteihin. Virosta Diesel sai 2x j-sert ja Viron juniorimuotovalio –tittelin sekä Balttien juniorimuotovalio –tittelin.

Elokuussa suunnattiin Dieselin kanssa maailmanvoittajaan Hollantiin, mistä kotiintuomisina BENELUXJW-18, ja WDS jun3 (lisää reissusta täältä). 

Lokakuussa reissaaminen jatkui Saden ja Dieselin kanssa Venäjällä, mistä mukaan tarttui kummallekin sertit ja Dieselille j-sert sekä RYP1 –sijoitus. Näinpä Sade siis sai Venäjän muotovalio –tittelin, Diesel Venäjän juniorimuotovalio-tittelin ja Dieselillä on myös aikuisten serti roikkumassa Venäjälle (lisää reissusta täältä).

Ulkomaan reissujen välissä kierrettiin Dieselin kanssa Suomen näyttelyissä seitsemän kertaa, mistä saaliina 3x sert ja 1x nord sert. Mä olen kyllä niin tyytyväinen tähän näyttelyvuoteen. Ja kuinka ollakkaan, nälkä kasvaa syödessä, ja vuodelle 2019 on tehtynä jo yhtä sun toista suunnitelmaa ja aika monta näyttelyilmoakin on jo tehty.. 

Tässä vielä näyttelysijoituksia:
Diesel: 1x RYP1, 5x ROP, 5x ROP-J, 2x VSP, 2x VSP-J
Sade: 4x VSP

Nopea katsaus kaikkiin meidän 2018 vuoden näyttelyihin:

Diesel
Sade


Agility
Aglityn suurin saavutus 2018 oli osallistua mun ja Saden ensimäisiin yksilö SM-kisoihin JA saada meidän eka AGI-SERT (postaus agi-sertistä täältä). Lisäksi edustettiin toistamiseen YLÖKKin SM-joukkueessa. Meidän SM-kisat sujuivat loistavasti, ja joukkuekisassa tehtiin Saden kanssa NOLLA ja lopulta meidän joukkue oli sijalla 25/72. Yksilökisoissa tehtiin Saden kanssa karsintaradalta NOLLA. Valitettavasti finaaliin otettiin kuitenkin vain rajallinen määrä koirakoita, ja aikavertailussa jäätiin ulos finaalista, lopulta siis sijalle 68/247. Piirinmestaruusjoukkueeseen emme hakeneet, sillä niiden ajankohtana olin D:n kanssa Hollannissa. Vuoden 2018 aikana tehtiin Saden kanssa 9 kertaa NOLLA.


Kuukauden treenitaukoa lukuunottamatta Sadella ja Dieselillä oli ryhmäpaikka koko vuodelle. Vuoden aikana saatiin Saden menoon vauhtia ja varmuutta keppeihin sekä keppikulmiin. Myös puomin alastuloa työstettiin ja aika näyttää, mitä sen kanssa tullaan vielä tekemään. Diesel mitattiin 20.10. virallisessa mittaustilaisuudessa maksiksi lukemalla 50.5 cm. Treenien myötä Dieselin tekeminen saatiin myös sille tasolle, että alkuvuodesta 2019 voidan harkita kisaamista (todellisuudessa Diesel on jo ilmoitettu kisoihin alkuvuodelle 2019).

Toko
Diesel kävi kevät- ja syyskauden tokotunneilla, ja jos mulla riittäisi aika ja motivaatio, saataisiin Dieselistä melko pienellä työllä kisavalmis ALO-luokkaan. Nyt kuitenkin toko pysyy ainakin toistaiseksi vain kategoriassa ”harrastetaan huvikseen”.

Rally-Toko
Sade treenasi kevät- ja syyskauden rally-tokoa ja vaikka teknisesti Sade olisikin kisavalmis, ei vireenhallinta ole sillä tasolla, että meidän kannattaisi kisoihin lähteä. Kovin tuo on innoissaan, mutta se into purkautuu kovin herkästi tarjoamisena ja steppaamisena, ja Sade ehtii tehdä kyltillä paljon muutakin kuin mitä pyydän. Edelleen tarvitsee kiinnittää huomiota siihen, että mä olen liioitellun rauhallinen ja selkeä. Pitänee pistää harkintaan, josko sitä kuitenkin kisaisi taas vuonna 2019.

Paimennus
Diesel kävi menestyksekkäästi paimennustaipumustestissä ja saa käyttää nimensä edessä koulutustunnusta PAIM-T1 (lisää paimennustaipumusreissustamme löydät täältä). Vähän jäi kyllä kipinää hommaan, lienee pakko mennä kummankin koiran kanssa lampaille seuraavana kesänä.

MH-luonnekuvaus
Diesel suoritti lokakuussa oikein itsensä näköisesti mh-luonnekuvauksen. Tarkemmin mh-kuvauksesta voi lukea sen omasta postauksesta (täältä) tai koiranetistä (täältä)


Muuta
Vuoden 2018 aikana Diesel kävi myös seuraavissa terveystarkeissa:
Selkä (LTV1, VA0), Kyynärät (0/0), Lonkat (A/A), Silmät (terveet), Sydän (terve), Polvet (terveet). Diesel jalostustarkastettiin myös hyväksytysti elokuussa rotumme erikoisnäyttelyn yhteydessä järjestetyssä jalostustarkastuksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti