Tällä hetkellä Diesel on kykeneväinen tekemään ratapätkää, ja
radalla voi olla erikoisesteistä muut paitsi pussi (mun laiskuuttani ettei ole
tehty tarpeeksi), ja kontakteistakin voi olla A, puomi (matto puomin päässä!)
ja keinu (nami keinulla!) ja kepit voi olla ohjureiden kanssa. Eli tekeminen on
oikein kivalla mallilla. Pikku-ukolla on kuitenkin ikää vasta vajaa 17 kuukautta,
eikä me treenata yleensä kuin kerran viikossa.
Kepit tuottaa kuitenkin mulle
stressiä ja harmaita hiuksia. Haluaisin kovasti saada kepit kuntoon, jotta
voitaisiin keskittyä siihen muuhun tekemiseen, ja päästäisiin tekemään keppejä
osana rataa. Meidän 2x2 keppikokeilu ei tuottanut toivottua tulosta, ei vain
soveltunut meille. Jos meillä olisi oma takapiha, olisi tälläkin tekniikalla
saatettu päästä eteenpäin, kun toistoja olisi oikeasti voinut tehdä vain sen 2
kerralla, mutta tiheämmin. Nyt kun jouduin kaiken aina roudaamaan edestakaisin,
ei toistoja saanut tehtyä tarpeeksi vähän kerralla ja tarpeeksi usein.
No miten me nyt sitten tehdään keppejä? Pidettiin kepeistä reilun
kuukauden totaalitauko ja mietittiin, miten tästä eteenpäin. Lopulta päätin,
että keppejä lähdetään nyt sitten rakentamaan ohjureiden kanssa. Ensimmäinen
kerta ohjureilla meinasi kuitenkin aiheuttaa kyyneleitä, sillä Dieselillä ei
ollut hajuakaan, mitä ne ohjurit on tekemässä. Mistäpä olisikaan poika voinut
tietää, kun ei oltu ennen ohjureita käytetty? Muutama toisto ja jo rupesi
lamppu syttymään, eikä ohjurit tuottaneet enää ongelmaa. Kuukausi mentiin
kuitenkin vielä ihan muutamalla kerralla keppejä.
Hallilla kerran viikossa tehtynä kehittyminen tulisi kuitenkin
olemaan kovin hidasta, joten tein itselleni kuusi ohjuria kovasta muoviputkesta
ja puristimista kera jesarin. Kävin myös hankkimassa kuuden kepin sarjan, jonka
saa pystyyn ilman, että sitä tarvii saada iskettyä maahan. Mullahan on 12 kepin
setti, mutta monessa paikassa kun tuo maa on niin kova, että mä en saa niitä
keppejä maahan pystyyn..
Nyt on siis lähdetty työstämään keppejä kuudella. Mun ajatuksenani
on, että opetan ensin Dieselin tekemään kuusi keppiä ilman ohjureita. Kun tämä
sujuu tuodaan toiset kuusi keppiä mukaan kuvioihin. Kepit pidetään kuitenkin
ensin toisistaan erillään, välissä palkka. Hiljalleen sitten hilataan nuo kepit
yhdeksi pötköksi.
Lähdin liikkeelle seuraavalla rungolla, mitä sitten muokkaan sen
mukaan, miltä tekeminen näyttää:
50x 6kpl kepit, ohjureita 4 kpl
è poistetaan 1 ohjuri
50x 6 kpl kepit, ohjureita 3 kpl
è poistetaan 1 ohjuri
50x 6kpl kepit, ohjureita 2 kpl
è poistetaan 1 ohjuri
50x 6 kpl kepit, ohjureita 1 kpl
è poistetaan 1 ohjuri
50x 6 kpl kepit, ei ohjureita
50x 6 kpl kepit + 50x 6 kpl kepit
50x 12 kpl kepit
Aloitettiin keppitreenit nyt maanantaina (10.9.-18) ja käytössä on
keppien jälkeen etupalkka. Eli tarkoitus tosiaan pitää Dieselin ajatus ja katse
eteenpäin, ja mä pääsen heti treenaamaan lähettämistä kummaltakin puolelta sekä
kaikista lähetyskulmista. Positiivista on, että Diesel hakeutuu itsekin
tekemään keppejä, jos jää ilman käskyä! Eli ainakin mielleyhtymä keppeihin on
positiivinen J Tehtiin keppejä ennen metsälenkkiä ja
metsälenkin jälkeen, toistoja saatiin arviolta noin 15-20.
Tiistaina jatkettiin keppitreenejä. Tehtiin 8-10 toistoa ennen
tokotreenejä, ja illan päätteeksi otettiin taas kepit esiin. Koska kepit on
menneet sen verran hyvin, päätin testata ensimmäisen ohjurin poistoa. Nyt kun
ohjureita on vain 4 käytössä, tuotti vähän päänvaivaa, että minkä ohjurin
poistaisin ekana. Päädyin poistamaan ensimmäisen ohjurin, ajatuksenani, että
toinen ohjuri on kuitenkin jeesimässä sisäänmenoa ja nyt varmistetaan vielä,
että kepit suoritetaan onnistuneesti loppuun asti. Ja vau, Diesel suoritti
kepit aivan loistavasti! Hieman huomasin kyllä ahnehtineeni toistojen määrässä,
sillä kun väsy iski, tuli virheitä. Onnistuneita toistoja teimme noin 8-10.
Keskviikkona ajelin hallituksen kokoukseen hallille, joten pakkohan
se oli tehdä keppitreenit. Jatkettiin siitä, mihin tiistaina jäätiin, eli
tehtiin kolmella ohjurilla 8-10 toistoa. Sitten pieni tauko, Sade välissä
treenaamaan ja Diesel uudestaan kepeille. Ihan en malttanut tuonne 50 toistoon
asti treenata, vaan päätin poistaa seuraavan ohjurin. Ensimmäisen toiston
Diesel fuskasi ja tuli kepeiltä pois, kun ohjuri puuttui. Tästä kun ei
kuitenkaan tullut palkkaa vain ”oho” ja uusi toisto, niin D suoritti kepit
mallikkaasti loppuun asti. Vau!! Tehtiin toistoja oikealla ja vasemmalla
lähettäen sekä eri kulmista, yhteensä kymmenkunta kertaa ja ei voi olla kuin
tyytyväinen.
Torstaina tehtiin ennen virallisia agitreenejä keppejä, jatkettiin kahdella ohjurilla ja saatiin oikein mukavat toistot, oliskohan niitä ollut taas se 8. Treeneissä sitten kepit olivat radalla täyspitkinä, joten iskettiin keppeihin 8 ohjuria ja hyvin meni. Toiselle kierrokselle vähennettiin ohjureiden määrää, ja jätettiin keskelle kolmen kepin pätkä, missä ei ollut ohjureita ollenkaan. Ohjureita oli siis yhteensä 5 kappaletta, ja Diesel suoritti kepit oikein mallikkaasti. Kertaakaan ei tullut kesken pois ja ajatus alkoi selkeästi olla oikea. Vitsi mä olin tyytyväinen! Tällä voikin sitten leijua viikonlopun yli :D
Tää
tyyli soveltuu Dieselille aika kivasti, ja luulen, että tällä tulemme
työstämään kepit loppuun asti näin. Nyt vaan mulle malttia, jotta saadaan kepeistä
Dieselille vahvat, ja jotta poika kykenee ne itsenäisesti suorittamaan osana
rataa! Päivittelen taas, kun päästään projektissa eteenpäin.
Alla
oleva ei liity meidän keppiprojektiin, mutta löysin keppien opetukseen
tekniikan, mikä jäi kutkuttelemaan. Dieselille en tule enää tekniikkaa
vaihtamaan (jos ei tule pakko), mutta otan tämän kopion tähän, jotta voin
tarvittaessa tulevaisuudessa palata tähän. Alkuperäinen postaus löytyy täältä: Missio KEPIT
Lopusta alkuun -tekniikassa
idea on siinä, että nimensä mukaisesti harjoittelu etenee viimeisestä
keppivälistä kohti ensimmäistä. Jos mahdollista harjoittelussa on hyvä käyttää
avustajaa, joka on palkan luona keppien lopussa. Erittäin tärkeää tässä
tekniikassa on se, että palkkalautanen asetetaan suoraan linjaan keppien
kanssa. Itse olen arviolta sijoittanut palkkalautasen noin kolmenkymmenen
sentin päähän viimeisestä kepistä. Keppien koulutuksessa kärsivällisyyttä ja
etenemistä koiran ehdoilla ei voi liiaksi korostaa. Vasta sitten kun koira
suorittaa tietyn vaiheen epäröimättä ja puhtaasti, kannattaa siirtyä seuraavaan
vaiheeseen. Näin vältytään turhilta epäonnistumisilta ja positiivisen palkan
määrä maksimoidaan. Jos koira tekee virheen, sitä ei palkata, mutta ei myöskään
rangaista. Virhe ikään kuin jätetään huomiotta ja kokeillaan uudestaan. Kun
onnistuminen tulee, koira palkataan herkuin ja vuolain kehuin.
Vaihe 1. Koira asetetaan seisomaan viimeiseen keppiväliin
siten, että sen etutassut ovat ylittäneet poikkipuun ja takajalat eivät. Koira
on hyvä linjata siten, että se on vinossa etenemissuunnan mukaisesti. Palkka
näytetään koiralle, se asetetaan suoraan linjaan keppien kanssa, sanotaan
"kepit" ja koira vapautetaan palkalle. Koiran ohjaaja on se, joka
asettelee koiran oikeaan paikkaan, antaa suorituskäskyn ja vapauttaa koiran.
Näin koira oppii jo alusta asti, että ohjaaja jää pois näkyvistä, eikä hänen
olinpaikallaan ole väliä keppien suorituksen aikana.
Vaihe 2. Koira asetetaan seisomaan samoin kuin edellä, mutta
sitä siirretään sen verran taaksepäin, että koiran vasen kylki osuu toiseksi
viimeiseen keppiin. Kun koira heti alussa oppii, että keppeihin voi osua, sen
suoritusnopeus tulevaisuudessa kasvaa, koska sen ei tarvitse väistellä osumasta
keppeihin. Taas palkka viedään paikalleen, varmistetaan, että koiran katse on
kohti palkkaa, annetaan käsky "kepit" ja koira vapautetaan.
Vaihe 3. Koira taivutetaan mutkalle toiseksi viimeisen kepin
ympärille kuvan osoittamalla tavalla. Tässä on tärkeää, että koira on suorassa
kontaktissa kepin kanssa. Jälleen palkka paikalleen, annetaan käsky
"kepit" ja koira vapautetaan. Kun koira pikkuhiljaa oppii yhdistämään
kepit-sanan siihen, että se saa lähteä etenemään palkalle, koiraa ei enää
tarvitse pitää kiinni, vaan ohjaaja voi asetella koiran paikalleen, mennä itse
vähän kauemmas (kuitenkin siten, ettei ole koiraa lähempänä keppien loppua) ja
antaa käskyn "kepit", jolloin koira saa lähteä liikkeelle. Itse jää
yleensä joko kyykkyyn tai seisoaltaan yhden kepin verran alkuunpäin Milosta
keppien viereen.
Vaihe 4. Pikkuhiljaa edellisestä vaiheesta siirrytään siten,
että koira asetellaan kuviteltua etenemislinjaa noudattaen alkua kohti sen
vasemman kyljen ollessa joka kerta kontaktissa toiseksi viimeisen kepin kanssa.
Kun koira epäröimättä hakee viimeisen keppivälin, vaikka sen nenä osoittaa
ikään kuin väärään suuntaan ja koiran nopein reitti palkalle kulkisi viimeisen
kepin oikealta puolelta, voidaan koira siirtää kontaktiin kolmanneksi viimeisen
kepin kanssa kuvan osoittamalla tavalla. Tämä vaihe tuotti meillä alussa eniten
haastetta. Kun Milon nenä näytti viistosti eteen oikealle, se koki
huomattavasti miellyttävämmäksi varastaa palkalle suoraan, kiertämättä
viimeistä keppiväliä. Niinpä pyrin asettelemaan Milon mahdollisimman tarkasti
kuvitellun etenemislinjan mukaan siten, että se seisoi lähes suoralla rungolla
kontaktissa kolmanneksi viimeisen kepin kanssa ja sen nenä osoitti vain
aavistuksen toiseksi viimeisen kepin oikealle puolelle. Tämä auttoi ja onnistuneita
toistoja alkoi tulla.
Vaihe 5. Koira tavutetaan mutkalle nyt kolmanneksi viimeisen
kepin ympärille kuvan mukaisesti. Kuten toiseksi viimeisenkin kepin kohdalla,
taivuttamisen jyrkkyyttä ja koiran sijoittumista keppien keskilinjaan nähden
muutetaan edistymisen mukaan pikkuhiljaa alkua kohden. Suorituksen varmistuessa
voidaan siirtyä kontaktiin neljänneksi viimeisen kepin kanssa ja niin edelleen.
Samaa kaavaa noudattaen edetään keppien alkuun asti ja jonakin päivänä ne
kaikki kaksitoista keppiä menee kunnialla alusta loppuun :) Me ollaan Milon
kanssa nyt kuudenneksi viimeisen kepin kohdalla ja huomenna olisi tarkoitus
kokeilla seitsemättä keppiä. Maaginen puolivälin raja on siis saavutettu!
Kun se kaunis päivä sitten joskus koittaa ja koira menee kaikki
kaksitoista keppiä epäröimättä, on aika alkaa harjoitella lähettämistä
kepeille. Mitä korkeammassa luokassa agilitya kilpaillaan, sitä haastavampia
keppikulmia tuomarit keksivät radalle laittaa. Tanjalla oli hyvä vinkki
keppikulmienkin opetteluun. Hän sanoi sitä ns. kellotaululähettämiseksi.
Ensimmäinen keppi on kuvitellun kellon keskiö ja koira jätetään odottamaan eri
kellotaulun numeron kohdalle, josta se sitten lähetetään käskyllä
"kepit" suorittamaan keppejä. Alussa jokaisen uuden numeron kohdalla
ohjaaja antaa käskyn koiran viereltä, mutta kun koira tarjoaa epäröimättä
ensimmäistä keppiväliä lähtöpaikasta riippumatta, ohjaaja voi siirtyä kauemmas
koirasta antamaan käskyn.