Huh, meidän vuosi 2018 on ollut aika
uskomaton. Tuskin tulee toista vuotta, minkä aikana kerätään peräti 12 (14) etuliitettä
Saden ja Dieselin nimien eteen. Perkaan meidän vuotta hieman tähän alle,
lukekoon ken jaksaa.
Selkä (LTV1, VA0), Kyynärät (0/0), Lonkat (A/A), Silmät (terveet), Sydän (terve), Polvet (terveet). Diesel jalostustarkastettiin myös hyväksytysti elokuussa rotumme erikoisnäyttelyn yhteydessä järjestetyssä jalostustarkastuksessa.
Näyttelyt
Näyttelyitä kierrettiin ennätyspaljon, ja suurin osa näyttelyistä
suuntautui ulkomaille. Tammikuussa käytiin Liettuassa, maaliskuussa Latviassa
ja huhtikuussa Virossa. Liettuasta kotiintuomisina oli Sadelle 2x cacib ja 2x
sert, Dieselille 2x j-sert ja sitä myöten Liettuan juniorimuotovalio –titteli.
Latviasta saatiin Sadelle 1x cacib ja 2x sert, Dieselille 2x j-sert ja Latvian
juniorimuotovalio –titteli. Viron reissu olikin ihan omaa luokkaansa, mutta
siitä löytyy erillinen postaus (täältä). Kotiintuomisina Virosta oli Sadelle sert, minkä
myötä Sade valioitui Viroon ja sai oikeuden hakea valionarvoa myö Suomeen,
Liettuaan ja Latviaan sekä Baltteihin. Virosta Diesel sai 2x j-sert ja Viron
juniorimuotovalio –tittelin sekä Balttien juniorimuotovalio –tittelin.
Elokuussa suunnattiin Dieselin kanssa
maailmanvoittajaan Hollantiin, mistä kotiintuomisina BENELUXJW-18, ja WDS jun3 (lisää reissusta täältä).
Lokakuussa reissaaminen jatkui Saden ja Dieselin kanssa Venäjällä, mistä mukaan tarttui kummallekin sertit ja Dieselille j-sert sekä RYP1 –sijoitus.
Näinpä Sade siis sai Venäjän muotovalio –tittelin, Diesel Venäjän
juniorimuotovalio-tittelin ja Dieselillä on myös aikuisten serti roikkumassa
Venäjälle (lisää reissusta täältä).
Lokakuussa reissaaminen jatkui Saden ja Dieselin kanssa Venäjällä, mistä mukaan tarttui kummallekin sertit ja Dieselille j-sert sekä RYP1 –sijoitus.
Ulkomaan reissujen välissä kierrettiin Dieselin kanssa Suomen
näyttelyissä seitsemän kertaa, mistä saaliina 3x sert ja 1x nord sert. Mä olen kyllä niin
tyytyväinen tähän näyttelyvuoteen. Ja kuinka ollakkaan, nälkä kasvaa syödessä,
ja vuodelle 2019 on tehtynä jo yhtä sun toista suunnitelmaa ja aika monta näyttelyilmoakin on jo tehty..
Tässä vielä näyttelysijoituksia:
Diesel: 1x RYP1, 5x ROP, 5x ROP-J, 2x VSP, 2x VSP-J
Sade: 4x VSP
Agility
Aglityn suurin saavutus 2018 oli osallistua mun ja Saden
ensimäisiin yksilö SM-kisoihin JA saada meidän eka AGI-SERT (postaus agi-sertistä täältä). Lisäksi
edustettiin toistamiseen YLÖKKin SM-joukkueessa. Meidän SM-kisat sujuivat
loistavasti, ja joukkuekisassa tehtiin Saden kanssa NOLLA ja lopulta meidän
joukkue oli sijalla 25/72. Yksilökisoissa tehtiin Saden kanssa karsintaradalta
NOLLA. Valitettavasti finaaliin otettiin kuitenkin vain rajallinen määrä
koirakoita, ja aikavertailussa jäätiin ulos finaalista, lopulta siis sijalle
68/247. Piirinmestaruusjoukkueeseen emme hakeneet, sillä niiden ajankohtana
olin D:n kanssa Hollannissa. Vuoden 2018 aikana tehtiin Saden kanssa 9 kertaa NOLLA.
Kuukauden treenitaukoa lukuunottamatta Sadella ja Dieselillä oli
ryhmäpaikka koko vuodelle. Vuoden aikana saatiin Saden menoon vauhtia ja
varmuutta keppeihin sekä keppikulmiin. Myös puomin alastuloa työstettiin ja
aika näyttää, mitä sen kanssa tullaan vielä tekemään. Diesel mitattiin 20.10.
virallisessa mittaustilaisuudessa maksiksi lukemalla 50.5 cm. Treenien
myötä Dieselin tekeminen saatiin myös sille tasolle, että alkuvuodesta 2019 voidan harkita
kisaamista (todellisuudessa Diesel on jo ilmoitettu kisoihin alkuvuodelle 2019).
Toko
Diesel kävi kevät- ja syyskauden tokotunneilla, ja jos mulla
riittäisi aika ja motivaatio, saataisiin Dieselistä melko pienellä työllä
kisavalmis ALO-luokkaan. Nyt kuitenkin toko pysyy ainakin toistaiseksi vain
kategoriassa ”harrastetaan huvikseen”.
Rally-Toko
Sade treenasi kevät- ja syyskauden rally-tokoa ja vaikka
teknisesti Sade olisikin kisavalmis, ei vireenhallinta ole sillä tasolla, että
meidän kannattaisi kisoihin lähteä. Kovin tuo on innoissaan, mutta se into
purkautuu kovin herkästi tarjoamisena ja steppaamisena, ja Sade ehtii tehdä
kyltillä paljon muutakin kuin mitä pyydän. Edelleen tarvitsee kiinnittää
huomiota siihen, että mä olen liioitellun rauhallinen ja selkeä. Pitänee pistää
harkintaan, josko sitä kuitenkin kisaisi taas vuonna 2019.
Paimennus
Diesel kävi menestyksekkäästi paimennustaipumustestissä ja saa
käyttää nimensä edessä koulutustunnusta PAIM-T1 (lisää paimennustaipumusreissustamme löydät täältä). Vähän jäi kyllä kipinää
hommaan, lienee pakko mennä kummankin koiran kanssa lampaille seuraavana kesänä.
MH-luonnekuvaus
Diesel suoritti lokakuussa oikein itsensä näköisesti mh-luonnekuvauksen. Tarkemmin mh-kuvauksesta voi lukea sen omasta postauksesta (täältä) tai koiranetistä (täältä).
Diesel suoritti lokakuussa oikein itsensä näköisesti mh-luonnekuvauksen. Tarkemmin mh-kuvauksesta voi lukea sen omasta postauksesta (täältä) tai koiranetistä (täältä).
Muuta
Vuoden 2018 aikana Diesel kävi myös seuraavissa terveystarkeissa:Selkä (LTV1, VA0), Kyynärät (0/0), Lonkat (A/A), Silmät (terveet), Sydän (terve), Polvet (terveet). Diesel jalostustarkastettiin myös hyväksytysti elokuussa rotumme erikoisnäyttelyn yhteydessä järjestetyssä jalostustarkastuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti