26. tammikuuta 2019

Santtu Stenberg kouluttaa

Oltiin Dieselin kanssa mukana, kun Santtu Stenberg kävi kouluttamassa Ylökkin hallilla 19.1.2019. Jokaiselle koirakolle oli treeniaikaa 2 x 10 minuuttia, ja vielä koulutukseen mennessä arvoin ottaisinko Sadella ton toisen 10 minuuttisen..


Ensimmäisen 10 minuuttisen jälkeen päädyin kuitenkin tekemään vain Dieselin kanssa. Ensimmäisellä vedolla  sain sapiskaa, kun ohjasin Dieselin esteelle 3 seinän puolelta, ja samalla sain Dieselin hypystyä ohi (seisoin kuulemma täysin koiran linjalla, eikä sille jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin tulla ohi). Seuraavan yrityksen otin sitten radanpuolelta, ja päästiin jopa esteelle 9 asti, eli kepeille.

Tähän pysäytettiin, ja ruvettiin hiomaan tota esteelle 3 vientiä. Ottaisin koiran kiinni pituudelta, tekisin askeleen verran tilaa ennen kolmosta, jonka jälkeen työntäisin sen hypylle. Jep, helppo homma! Tai sitten ei :D Saatiin kyllä useampi kerta testata ennen kuin se rupesi näyttämään siltä kuin piti. Mä jätin työnnön helposti liian kevyeksi, jolloin sain Dieselin tulemaan ohi. Mutta näin saatiin ekoille esteille mukavasti vauhtia! Mun pitäisi myös muistaa jatkossa, etten pysäytä omaa liikettäni, vaan mä etenen kokoajan (toki esim vastakäännös vaatii liikkeen "pysähtymistä").

Kun saatiin kolmoseste näyttämään siltä kuin toivottiin, siirryttiin seuraavaan Santun silmään osuneeseen kohtaan, eli 7 ja 8 hypyille. Mä vien Dieselin nenästä kiinni pitäen takaakiertoon hypylle 8, ja samalla estän sitä suorittamasta itse (ja syön sen itseluottamuksen ja rohkeuden tehdä itse). Mun tehtäväkseni tuli pysyä hypyn 7 tasolla, ja antaa Dieselin suorittaa itse takaakierto hypylle 8. Samalla mulle jäisi aikaa tehdä persjättö 8 ja 9 väliin, jolloin pääsisin ohjaamaan kepit vasemmalla kädellä, ja aikanaan ottamaan sitten sivuetäisyyttä kepeille, jolloin ehtisin ohjaamaan 10 hypyn optimaalisesti.

Tää saatiin aika helposti kuosiin. Diesel haki nätisti takaakierron pelkällä suorittamisluvalla, ja muutaman nuhtelun jälkeen mä rohkenin antaa sille tilaa ja mahdollisuuden onnistua itse. Ymmärsin kyllä Santun pointin, mutta hirveen hankalaa se oli antaa pikku-Dieselin tehdä itse. Se kun on vielä niin pieni, että tarvii mun apua :D Eipä näemmä tarvitse. Paljon paremmin menee, kun se saa tehdä itse!

10 minuuttia meni hurjan nopeasti, ja kova halu jäi päästä tekemään lisää. Seuraavalla 10 minuuttisella tehtiin kepit palkalla, jotta pääsin ottamaan sivuetäisyyttä. Hypyllä 10 pyöräytin Dieselin vasemmanpuoleisen siivekkeen ympäri ja putkeen. Tästä sain seuraavat moitteeni. Miksi ihmeessä mä pyöritän isoa koiraa akselinsa ympäri, kun se ei ole rataprofiilin kannalta välttämätöntä? Niin no, ihan hyvä kysymys. Saden olisin pyörittänyt ympäri, siksi pyöritin myös Dieselin. Seuraavaksi treenattiin sitten hypylle 10 japanilaista. Juoksisin siis ohi hypystä ohjaten vasemmalla kädellä, hypyn jälkeen kääntäisin ohjauksen oikeaan käteen ja työntäisin Dieselin hypystä yli. Myöhemmin tää tulis vielä jatkumaan persjätöllä, jotta pääsisin viemään putkeen vasemmalla kädellä.

Haltuunotto vaatii treeniä, ja mun tarvitsee muistaa vaatia Dieseliltä. Nyt Diesel pyrki tarjoamaan mulle hyppyä mun selän takaa. Kun otettiin käteen lelu, ja mä menin hypyn taakse kutsumaan, saatiin homma kulkemaan ja päästiin kokeilemaan persjättöäkin hypyn jälkeen. Tää vaikutti ihan fiksulta, mutta ennen kuin tätä vois kuvitellakaan radalle vievänsä, niin pitää ottaa treenilistalle.

10 minuuttia hurahti taas hirveällä vauhdilla. Santtu kehui Dieselissä olevan potentiaalia enemmän kuin ehkä ymmärsin, ja kun hoidan oman ohjaukseni kuntoon enkä seiso koiran kehityksen tiellä, niin pääsisimme eteenpäin. Diesel tarjosi toimintoja herkästi, ja mm. kepeille se painui muutamaan kertaan, kun jäi Santtua kuunnellesani ilman käskyä.

Vaikka mä sain paljon satikutia, niin treeneistä jäi kuitenkin hyvä fiilis. Santtu paneutui oleellisiin asioihin, eikä kaunistellut vaan antoi mulle ajattelemisen aihetta. Ei ehkä se kaikista paras kilpailuihin valmistava treeni, mutta jonkun se piti muakin herätellä, ettei pienen medin ohjaustyyli välttämättä sovi maksille... :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti