Aloitettiin Dieselin kanssa kisaaminen lauantaina 26.1. Tamskilla,
ja juostiin kaksi Ritva Herralan rataa ja tuomarimuutoksen myötä yksi Tommi Raita-Ahon rata. Viime
aikoina Pirkanmaalla on ollut melko pieniä osallistujamääriä, mutta nyt saatiin
kunnon kisa käyntiin, kun makseja oli ilmoittautunut 1-luokkaan peräti 15, 17 ja 9. Ei huono siis!
Kamala kun taas jännitti kisaamaan lähteminen, tiistaista lähtien kyttäilin milloin aikataulut ja lähtöjärjestys tulisivat, ja radatkin olisin kovin mieluusti ottanut etukäteen :D Kisoihin valmistauduttiin käymällä maanantaina tekemässä kepit, tiistaina oltiin hierottavina ja torstaina leivottiin treeninamit. Tamskin kylmää hallia varten häkkeihin oli hankittu avaruushuovat pohjalle, ja paksu täkki häkkien päälle, jottei lämpö karkaisi sillä välin, kun Diesel odotti omaa suoritusvuoroaan ja Sade toimi taustakannustajana.
Kisapaikalle mentiin noin klo 9.15, eli meillä oli noin 55 minuuttia aikaa ennen arvioitua rataantutustumista. Kävin ilmoittamassa meidän paikalla oleviksi, jonka jälkeen lähdimme lenkille. Lenkin jälkeen koirille vettä ja hetkeksi lepäilemään häkkeihin. Otin Dieselin vielä kävelemään noin 10 minuuttia ennen rataantutustumista, ja rataantutustumisen jäkkeen kävin vielä läpi rangantaivutukset ja tehtiin muutamat akselin ympäri pyörähdykset.
Ensimmäisenä juostiin Herralan tuomaroima A-agilityrata. Rataantutustumisen oli määrä alkaa klo 10.10, jonka jälkeen radalle pääsivät pikkumaksit ja maksit. Olimme rataantutustumisen jälkeen 16. suoritusvuorossa oleva koirakko, eli mulle jäi hyvin aikaa hakea Diesel häkistä ja valmistella se radalle menoon. Mitään valmiita rutiineitahan meillä ei vielä ole, ja ilman käskyä sitä ei oikein voi jättää vain odottelemaan vuoroaan, koska se rupeaa mua komentamaan. Osa toki käyttää turhautumista ennen radalle menoa, mutta meidän pitäisi ensin se testata jossain muualla, että palveleeko vaiko ei. Vähän siis oli vielä hakemista, että milloin on optimaalisin hetki ottaa Diesel häkistä, jotta ehdin rangantaivutukset yms vielä tehdä, mutta aika ei ehdi käydä pitkäksi.
Lähtöön jätin Dieselin sydän tykyttäen, ja siirryin itse esteen yksi taakse antamaan D:lle lähtöluvan. Alkurata menikin oikein mukavasti ja Diesel teki, mitä siltä radalla pyysin. Kepeiltä otettiin kuitenkin virhe, ja korjattiin kepit peräti kahteen kertaan ennen kuin jatkoimme loppuradan. Loppurata meni taas oikein mukavasti, mitä nyt tein yhden perjätön aivan liian myöhässä, minkä vuoksi Diesel meinasi ajautua ohi toiseksi viimeisestä esteestä. Kiltti Diesel kuitenkin korjasi esteelle, kun viimein sain ohjaukseni loppuun. Lopulta radan tulos oli 5 virhepistettä kepeiltä ja 11,33 sekuntia yliaikaa, eli 16,33 ja sija 10.
Ensimmäisen radan jälkeen jäi siis petrattavaa, mutta radassa oli myös paljon hyvää. Mehän on treenattu lähinnä vain omassa hallissa, muutamat epikset käytiin (Tamsk & NPKH), mutta epiksissäkin Diesel teki kontaktiesteettömiä ratoja. Poika pysyi lähdössä, eikä keskittymistä häirinneet vieras tuomari, ratatyöntekijät, veraat esteet eikä ympärillä ollut hälinä. Mielestäni oikein kelpo suoritus nuorelle miehelle ekaksi startiksi :)
Seuraavana pääsimme Raita-Ahon tuomaroimalle C-hyppyradalle. Toisena esteenä oli uuden mallinen rengas, ja uuden mallista rengasta olimme päässeet testaamaan onneksi viikko sitten treeneissä. Ei muuta kuin Diesel lähtöön ja radalle. Lähtöluvan jälkeen Diesel tuli yli ensimmäisestä esteestä, mutta ohi renkaasta. Ei muuta kuin vähän uutta vauhtia renkaalle ja radan jatkaminen sen jälkeen. Loppurata olikin oikein mallikas, hieman Diesel epäröi pussilla, mutta läpi tuli kuitenkin. Radalta kirjattiin siis meille 5 virhepistettä, ja kun muutkaan eivät tältä radalta tehneet nollaa, vei Diesel voiton :)
Pienenä spekulaationa arvoin tota rengasta, että saattoiko sen väri aiheuttaa kokemattomassa koirassa sen, että Diesel tuli ohi. Kotihallilla kun meillä on vain sinisiä renkaita, mutta tämä rengas oli punainen. Niin tai näin, niin hienosti Diesel kuitenkin tuli läpi, kun korjasimme :)
Tässä meidän C-rata:
Ja lopuksi vielä Herralan tuomaroima B-agilityrata. Jätin Dieseli lähtöön, ja puolihuolimattomasti annoin sille lähtöluvan jo ennen kuin sen näin, jolloin se pääsi valitsemaan lähdökseen mitä halusi. Ja se halusi tullakin mun väärälle puolelle. Ei muuta kuin korjaamaan lähtöhyppy ja jatkamaan matkaa. A:lle asti menikin sitten ihan ok, mutta A:n jälkeiselle hypylle mä menin ja pysäytin oman liikkeeni, jolloin Diesel otti hypyltä kiellon. Kun sitten sain Dieselin hypystä yli, jatkettiin matkaa ja tehtiin taas ihan mukavan tuntuinen pätkä. Keppien jälkeen Diesel kuitenkin tuli hypystä ohi, enkä lähtenyt hyppyä enää korjaamaan, vaan jatkoimme radan loppuun. Loppurata olikin taas oikein mukavan tuntuinen ja voi vitsi mä tykkään, ettei mun tarvitse arpoa ottaako Diesel puomin alastulon vaiko ei. Hienosti jarruttaa ja pysähtyy puomin alastuloon odottamaan jatkolupaa!
Tässä meidän B-rata:
Ratojen jälkeen kävimme jäähdyttelylenkillä ja palasimme hallille laittamaan häkit kasaan ja keräämään tavaramme sekä hakemaan kisakirjan takaisin. Kamoja autolle roudatessani nostin katseeni tuloksiin ja tajusin Dieselin voittaneen hyppyradan! Meinasi jäädä palkinnot hakematta, kun en tajunnut, että 5-tuloksella vietiin voitto :D
Kaiken kaikkiaan kisoista jäi todella hyvä fiilis, ja olin kovin tyytyväinen pikku-ukkooni <3 vähän sinne jäi vielä korjailtavaa, mutta ei mitään suurta ja hälyttävää. Nyt kun treenataan vielä keppejä varmemmiksi ja otetaan uusia startteja, niin ei se nollakaan mahdottomalta tunnu.
Seuraavat startit juostiin kun jo seuraavana viikonloppuna Ylökkillä, kun juostiin Suomalaisen Jarin radoilla 3 starttia. Alla olevaan kuvaan on koitettu tiivistää nämä radat.
Ylökkillä juostiin myös Saden kanssa 3 rataa, tässä tiivistys näistä radoista.
P.S. Pitkästä aikaa agility Saden kanssa tuntui liikkuvalta ja helpolta. Sade teki tosissaan töitä ja oli loistavasti kuulolla <3
Kamala kun taas jännitti kisaamaan lähteminen, tiistaista lähtien kyttäilin milloin aikataulut ja lähtöjärjestys tulisivat, ja radatkin olisin kovin mieluusti ottanut etukäteen :D Kisoihin valmistauduttiin käymällä maanantaina tekemässä kepit, tiistaina oltiin hierottavina ja torstaina leivottiin treeninamit. Tamskin kylmää hallia varten häkkeihin oli hankittu avaruushuovat pohjalle, ja paksu täkki häkkien päälle, jottei lämpö karkaisi sillä välin, kun Diesel odotti omaa suoritusvuoroaan ja Sade toimi taustakannustajana.
Kisapaikalle mentiin noin klo 9.15, eli meillä oli noin 55 minuuttia aikaa ennen arvioitua rataantutustumista. Kävin ilmoittamassa meidän paikalla oleviksi, jonka jälkeen lähdimme lenkille. Lenkin jälkeen koirille vettä ja hetkeksi lepäilemään häkkeihin. Otin Dieselin vielä kävelemään noin 10 minuuttia ennen rataantutustumista, ja rataantutustumisen jäkkeen kävin vielä läpi rangantaivutukset ja tehtiin muutamat akselin ympäri pyörähdykset.
Ensimmäisenä juostiin Herralan tuomaroima A-agilityrata. Rataantutustumisen oli määrä alkaa klo 10.10, jonka jälkeen radalle pääsivät pikkumaksit ja maksit. Olimme rataantutustumisen jälkeen 16. suoritusvuorossa oleva koirakko, eli mulle jäi hyvin aikaa hakea Diesel häkistä ja valmistella se radalle menoon. Mitään valmiita rutiineitahan meillä ei vielä ole, ja ilman käskyä sitä ei oikein voi jättää vain odottelemaan vuoroaan, koska se rupeaa mua komentamaan. Osa toki käyttää turhautumista ennen radalle menoa, mutta meidän pitäisi ensin se testata jossain muualla, että palveleeko vaiko ei. Vähän siis oli vielä hakemista, että milloin on optimaalisin hetki ottaa Diesel häkistä, jotta ehdin rangantaivutukset yms vielä tehdä, mutta aika ei ehdi käydä pitkäksi.
Lähtöön jätin Dieselin sydän tykyttäen, ja siirryin itse esteen yksi taakse antamaan D:lle lähtöluvan. Alkurata menikin oikein mukavasti ja Diesel teki, mitä siltä radalla pyysin. Kepeiltä otettiin kuitenkin virhe, ja korjattiin kepit peräti kahteen kertaan ennen kuin jatkoimme loppuradan. Loppurata meni taas oikein mukavasti, mitä nyt tein yhden perjätön aivan liian myöhässä, minkä vuoksi Diesel meinasi ajautua ohi toiseksi viimeisestä esteestä. Kiltti Diesel kuitenkin korjasi esteelle, kun viimein sain ohjaukseni loppuun. Lopulta radan tulos oli 5 virhepistettä kepeiltä ja 11,33 sekuntia yliaikaa, eli 16,33 ja sija 10.
Ensimmäisen radan jälkeen jäi siis petrattavaa, mutta radassa oli myös paljon hyvää. Mehän on treenattu lähinnä vain omassa hallissa, muutamat epikset käytiin (Tamsk & NPKH), mutta epiksissäkin Diesel teki kontaktiesteettömiä ratoja. Poika pysyi lähdössä, eikä keskittymistä häirinneet vieras tuomari, ratatyöntekijät, veraat esteet eikä ympärillä ollut hälinä. Mielestäni oikein kelpo suoritus nuorelle miehelle ekaksi startiksi :)
Seuraavana pääsimme Raita-Ahon tuomaroimalle C-hyppyradalle. Toisena esteenä oli uuden mallinen rengas, ja uuden mallista rengasta olimme päässeet testaamaan onneksi viikko sitten treeneissä. Ei muuta kuin Diesel lähtöön ja radalle. Lähtöluvan jälkeen Diesel tuli yli ensimmäisestä esteestä, mutta ohi renkaasta. Ei muuta kuin vähän uutta vauhtia renkaalle ja radan jatkaminen sen jälkeen. Loppurata olikin oikein mallikas, hieman Diesel epäröi pussilla, mutta läpi tuli kuitenkin. Radalta kirjattiin siis meille 5 virhepistettä, ja kun muutkaan eivät tältä radalta tehneet nollaa, vei Diesel voiton :)
Pienenä spekulaationa arvoin tota rengasta, että saattoiko sen väri aiheuttaa kokemattomassa koirassa sen, että Diesel tuli ohi. Kotihallilla kun meillä on vain sinisiä renkaita, mutta tämä rengas oli punainen. Niin tai näin, niin hienosti Diesel kuitenkin tuli läpi, kun korjasimme :)
Tässä meidän C-rata:
Ja lopuksi vielä Herralan tuomaroima B-agilityrata. Jätin Dieseli lähtöön, ja puolihuolimattomasti annoin sille lähtöluvan jo ennen kuin sen näin, jolloin se pääsi valitsemaan lähdökseen mitä halusi. Ja se halusi tullakin mun väärälle puolelle. Ei muuta kuin korjaamaan lähtöhyppy ja jatkamaan matkaa. A:lle asti menikin sitten ihan ok, mutta A:n jälkeiselle hypylle mä menin ja pysäytin oman liikkeeni, jolloin Diesel otti hypyltä kiellon. Kun sitten sain Dieselin hypystä yli, jatkettiin matkaa ja tehtiin taas ihan mukavan tuntuinen pätkä. Keppien jälkeen Diesel kuitenkin tuli hypystä ohi, enkä lähtenyt hyppyä enää korjaamaan, vaan jatkoimme radan loppuun. Loppurata olikin taas oikein mukavan tuntuinen ja voi vitsi mä tykkään, ettei mun tarvitse arpoa ottaako Diesel puomin alastulon vaiko ei. Hienosti jarruttaa ja pysähtyy puomin alastuloon odottamaan jatkolupaa!
Tässä meidän B-rata:
Ratojen jälkeen kävimme jäähdyttelylenkillä ja palasimme hallille laittamaan häkit kasaan ja keräämään tavaramme sekä hakemaan kisakirjan takaisin. Kamoja autolle roudatessani nostin katseeni tuloksiin ja tajusin Dieselin voittaneen hyppyradan! Meinasi jäädä palkinnot hakematta, kun en tajunnut, että 5-tuloksella vietiin voitto :D
Kaiken kaikkiaan kisoista jäi todella hyvä fiilis, ja olin kovin tyytyväinen pikku-ukkooni <3 vähän sinne jäi vielä korjailtavaa, mutta ei mitään suurta ja hälyttävää. Nyt kun treenataan vielä keppejä varmemmiksi ja otetaan uusia startteja, niin ei se nollakaan mahdottomalta tunnu.
Seuraavat startit juostiin kun jo seuraavana viikonloppuna Ylökkillä, kun juostiin Suomalaisen Jarin radoilla 3 starttia. Alla olevaan kuvaan on koitettu tiivistää nämä radat.
Ylökkillä juostiin myös Saden kanssa 3 rataa, tässä tiivistys näistä radoista.
P.S. Pitkästä aikaa agility Saden kanssa tuntui liikkuvalta ja helpolta. Sade teki tosissaan töitä ja oli loistavasti kuulolla <3